Formiddag ved Preikestolen. Foto: Rolv-Erik Berge
Telttur

Destinasjon Preikestolen

Hvem har vel ikke enten vært på, eller i det minste tenkt på å dra til Preikestolen? Samboeren Silje og jeg bestemte oss for å ta en helg i Lysefjorden, slik at vi kunne krysse av denne knausen på listen

. Vi satt av noen dager, lastet opp bilen og la i vei. Vi hadde kajakkene på taket og kjørte til Forsand. Det var seint da vi kom fram og vi fant en flott strandlinje langs fjorden hvor vi fikk opp teltet. Det var mengder av drivved der, så bålet var kjapt i gang og vi satt ute til langt på natt under stjernene og planla padleturen.

Da morgenen kom fikk vi i oss en kjapp frokost før vi kom oss i kajakkene. Vi padlet ca 10km inn i fjorden i lett motvind og litt motstrøm, men motet var likevel på topp. Den virkelige utfordringen kom først da vi skulle gå i land for å starte på stigningen opp til Revsvatnet. Bryggen var svært egnet til båter på over 30 fot, men meget lite egnet til kajakker. Løsningen ble å hoppe i vannet og tømme de for alt av utstyr før vi heiste de opp på bryggen. Så etter litt strev var de oppe og vi hadde fått pakket alt vi trengte over i sekken.

Stigningen opp til vannet var bratt, men også veldig flott. Det var ingen andre der så vi nøt skogens ro i finværet. Vel oppe ved vannet fant vi oss en fin leirplass og satt fra oss sakene før vi tok middag og et glass vin på Preikestolhytta ved vannet. Vel tilbake til leiren tok vi litt varm nattmat og tilbragte natten i hengekøye.

Først da vi gikk på stien mot Preikestolen begynte vi å ane hvor populær denne turen er. Jo nærmere vi kom, jo flere folk møtte vi. Selv om turen foregikk i flott natur, på gode stier, ble opplevelsen litt utenom det vi hadde tenkt. Da vi kom fram til selve stolen, brukte vi tiden til å se på folk og undret oss egentlig mest over at det ikke er fler som faller ned hvert år. Folk tar alle mulige risikoer for å ta den «perfekte» selfien. Med over 600 meter rett ned merket jeg at det ikke er noe for meg.

Man må ikke gå langt for å finne rolige plasser ved Preikestolen. Foto: Rolv-Erik Berge

Vi bestemte oss for å komme oss litt unna folkemengden og finne en plass vi kunne overnatte. Vi ville tross alt ha med soloppgangen over fjorden, og da helst alene. Det klarte vi til gangs. Vi gikk ikke særlig langt før vi fant den perfekte plassen. Ikke større enn at teltet vårt fikk plass, med utsikt innover fjorden. Vi fikk i oss både mat og drikke denne vakre vårkvelden og ble sittende utover natten og se på stjernene fra soveposen.

Da vi våknet av alarmen (ja vi måtte ha på alarmen for å rekke soloppgangen), var det bare å vippe soveposene ut av teltåpningen, fyre i gang brenneren og nyte synet av solen som kom opp bak fjellene med en kopp nytraktet kaffe i hende. Det var  en magisk morgen og snart var hele fjorden badet i sollys. Man kunne se at fjorden sakte våknet til liv og fstadig lere kom seg utpå med båtene sine.

Solnedgang og stjernemagi. Foto: Rolv-Erik Berge.

Etter en deilig frokost i solen, pakket vi ned teltet og gikk mot stien igjen. Etter en kveld, natt og morgen helt alene, møtte vi en stadig økende folkemengde på vei opp for å ta flere selfies. Tilbake til Resvatnet ble det foretatt et helt nødvendig bad i det iskalde vannet og et klesskift, før vi gikk tilbake samme veien vi kom.

Vel nede ved kajakkene var det tid for samme rutine, denne gang omvendt rekkefølge. En hoppet i vannet etter kajakkene og de ble pakket fra fjorden. Når vi var oppi båtene igjen padlet vi tilbake til bilen ved Forsand.

Alt i alt en utrolig flott tur, og selv om det var mye folk på selve stolen følte vi at vi hadde vært nærmest alene hele helgen. Utsikten fra teltet hadde vært intet annet enn magisk og vel verdt hele turen. Selv om den kunne vært gjort lettere ved å kjøre bilen til parkeringsplassen, var vi svært fornøyde med valget av reisemetode. Bryggen kunne dog med fordel vært gjort mer kajakkvennlig, men det er jo mulig den blir i framtiden. Uansett, anbefaler alle å ta soloppgangen høyt over Lysefjorden!

Tilbake
Eksperttips

Topptur

Slik fungerer skredsøkeren

Vit hva du skal se etter

Løpetur
Velg riktig løpesko

Tips til en morsom og billig ferie