Friluftsopplevelser påvirker overgangsalderen

Kvinner som har grøntområder i nærområdet kan forsinke overgangsalderen med 1,4 år.


Postdoktor ved Klinisk institutt på Universitetet i Bergen, Kai Triebner har i samarbeid med forskning.no publisert en artikkel som fastslår viktigheten for kvinner av å bruke grøntområdene rundt oss. Artikkelen tar utgangspunkt i en rapport som forteller hvordan, og hvorfor overgangsalderen bør utsettes.


Triebner står bak en studie hvor de har sammenlignet 2000 kvinners helsedata med bostedsadresse. Undersøkelsen ble gjennomført i hele Europa og effekten var størst nord på kontinentet.


Nærhet til naturen er like viktig som ikke å røyke

Undersøkelsen ved Universitet i Bergen viste at tilgjengeligheten til grøntarealer henger sammen med overgangsalderen. Kvinner som bor nær grøntarealer kommer i overgangsalderen 1,4 år senere enn kvinner som bor i områder uten grøntarealer.


Det utgjør den samme positive helseeffekten som vi får av ikke å røyke.


– Etter overgangsalderen øker risikoen for å få mange sykdommer. For eksempel så svekkes lungene tilsvarende det å røyke 20 sigaretter daglig i ti år, hevder postdoktoren.


– Mange nyere studier har pekt på de positive helseeffektene av grøntarealer. Med denne studien mener vi at vi er nærmere et svar på hvorfor grøntarealer er så bra for oss, sier Triebner.


Stresshormoner forbundet med tidlig overgangsalder

En tur i friluft gjør at skuldre og puls senkes og vi slapper av. I tillegg er det kjent at forurenset luft kan føre til dårligere søvn. Dårlig søvn og stress er alltid en dårlig kombinasjon og derfor er det viktig å tråkke regelmessig inn i naturen for å senke stressnivået.


De nye testresultatene viser at natur og frisk luft er effektivt, men forskerne sliter med å finne ut hvorfor.


– Foreløpig kan vi ikke si noen om de biokjemiske grunnene til hvorfor overgangsalderen utsettes ved friluftsliv, men vi vet at metabolismen påvirkes, sier Triebner.


Metabolisme er det samme som stoffskifte og en betegnelse for den kjemiske prosessen i kroppen som omsetter luft, mat og andre materialer til stoffer som kroppen trenger for å fungere. Fra før av vet man at diett og livstil påvirker metabolismen. Nå vet vi også at grønne omgivelser spiller inn.


Viktigst for folk i nord

Ettersom det er ble brukt satellittbilder for å definere hva som er grøntområder, gjør ikke forskningsrapporten forskjell på skog, landbruksområder eller park. Derfor er det vanskelig å avgjøre om skog er mer virkningsfullt enn andre grøntområder.


Forskningen viser derimot at effekten av grøntarealer er forskjellig avhengig av hvor man bor. Kvinner i Sør-Europa har mindre utbytte av grøntarealene enn vi har her i nord.


En av grunnene kan være at vi har bedre tilgang til vill, beroligende natur i Nord-Europa enn de som bor lenger sør på kontinentet.


– Vi vet ikke hvorfor grøntområdene gir best effekt i Nord-Europa. Grunnen kan være at vi har ulik livstil. Her skal alle ut hvis det er varmt og sol mens i Sør-Europa trekker de kanskje inn. Effekten avhenger også av hvilke grøntområder du har rundt deg. Hvis du er omgitt av beitemarker eller dyrket mark er det ikke sikkert du kan benytte deg av dem, sier Triebner.


Selv om det er mye forskningsrapporten ikke gir svar på, har Triebner konkrete tips til deg som ønsker å forbedre helsen.



– Vi vet at stresshormon-nivåene synker med en gang man kommer inn i skogen. Tilbring tid ute så ofte som mulig, og gjerne i grønne omgivelser.


Tilbake
Eksperttips
 
Topptur

Slik fungerer skredsøkeren

 
Topptur
Vit hva du skal se etter
 
Løpetur
Velg riktig løpesko
 
Tips til en morsom og billig ferie
 
Løpetur
Spensttrening for langdistanseløpere