Løpetur

Løp litt, lev lenge

Du lever lenger hvis du løper, uansett hvor langt og ofte.



232.149 deltagere stilte seg til disposisjon da forskere skulle finne ut om løp påvirker menneskers dødelighet.


Forskerteamet ved Victoria University i Melbourne, Australia, ønsket å finne sammenhengen mellom alle dødsårsaker og løpelengden vi tilbakelegger.


I løpet av den 35-år lange studien døde 25.951 deltagere. Resultatene viser at løping reduserer risikoen for å dø med opptil 30 prosent. Løping har større effekt for personer med noen sykdommer enn andre. Maks utbytte og en reduksjon av døds-risikoen på 30 prosent gjelder personer som ble rammet av forskjellige typer kreft i løpet av studiet.


Det viser at den positive effekten ved å løpe også påvirker levetiden for de som døde av sykdommer som ikke er livsstilssykdommer.


Mengden er ikke viktigst

Forskningsrapporten er skrevet av Zeljko Pedisic og publisert på British Journal of Sports Medicine. Den fastslår at mer løping, uavhengig av mengde, vil føre til betydelig økning av folkehelse og levetid.


Det er mye bedre at du løper du en gang i uka enn ingenting, og rapporten viser at økt treningsmengde ikke nødvendigvis vil føre til et lengre liv, men hvis du er mindre aktiv enn den anbefalte treningsdosen til Verdens helseorganisasjon (WHO) på 150 minutter i uka, øker risikoen for å dø med 28 prosent.


Positive effekter har også blitt målt ved andre fysiske aktiviteter som sykling, fotball og svømming. Fotball gir god effekt, mens sykling og svømming gir moderat effekt for langvarige helsefordeler.


Mange positive virkninger

Det kommer mye positivt ut av ukentlige løpeturer. Risikoen for hjertesykdommer reduseres kraftig, lunge og skjelettproblemer minsker og færre av de som løper blir uføre og syke (alle sykdommer) enn de som ikke løper.

Tilbake
Eksperttips
 
Topptur

Skred, vær og vind

 
Løpetur
Velg riktig løpesko
 
Tips til en morsom og billig ferie
 
Løpetur
Spensttrening for langdistanseløpere
 
Topptur
Dette bør du ha i topptursekken