Foto: Cam McLeod/Helly Hansen. Mattias Hargin (til venstre) på topptur med ski-kompiser i Chamonix, Frankrike.
Topptur

Foto: Cam McLeod/Helly Hansen. Mattias Hargin (til venstre) på topptur med ski-kompiser i Chamonix, Frankrike.

Lidenskap for sikkerhet

Da den svenske alpinprofilen Mattias Hargin (34) mistet kona, skjedde noe med hans forhold til skikjøring. Nå kommer alltid sikkerheten først.


Hargin er i tilbake i Stockholm etter nok en tur til Sveitsiske Engelberg. Der har han kjørt sesongens første turer på ski og gjennomgått sikkerhetskurs med fjellguide og kompiser.


– Kjør sammen med en lokalkjent fjellguide. Det er mitt beste tips for å bli en tryggere skikjører og ha det moro i fjellet, sier Hargin.


De siste tre årene har han brukt snøen som terapi. Frikjøringen gir han mye glede og sikkerhet har blitt en lidenskap.


Skredulykken

Det tok nesten tolv år fra alpinprofilen Mattias Hargin møtte kjæresten sin til han fant mot, og en ring han likte, og fridde. Frieriet kom på en fottur ved parets andre hjem, i fjellene i Engelberg i Sveits. 22. april 2016 giftet Hargin seg med den svenske alpinisten og frikjøreren Matilda Rapaport (30).


En varm sommernatt tre måneder senere ligger Mattias alene i ekteskapsengen i Stockholm. Egentlig skulle han vært sammen med sin kone på deres første ferie som ektepar, men et jobbtilbud lokket Rapaport til Farrellones i Chile. Der skulle hun være i en uke for å filme en reklamevideo for ski- og ekstremsportspillet Steep.


Mattias blir vekket av telefonen som ringer. Uvitende om marerittet som utspinner seg i andre enden, lar han være å svare. Når en SMS piper inn kort tid senere, klarer han ikke å vente. Det kan jo være kona som vil snakke.


SMS’en som pep inn på telefonen til Mattias var ikke fra kona. Den var fra manageren til Matilda. Et snøskred hadde dratt med seg Matilda under reklamefilminnspillingen og hun hadde havnet under snømassene. Teamet hun var sammen med hadde gravd henne opp, men hun var bevisstløs.


18. juli, 2016, etter tre dager i koma, sovnet Matilda inn med Mattias ved sin side. Mattias og Matilda hadde vært gift i tre måneder.


– Det skjedde noe med meg den natten. Frem til da hadde livet dreid seg om å ha mest mulig gøy. Nå handler mye om å ta vare på venner og meg selv, sier Mattias.


Vil redde andre

Mattias har vært åpen om at tiden etter tapet av kona har vært tøff, og det er viktig for ham å dele følelsene for å takle sorgen. Derfor har han blogget mye om tiden etter ulykken. Tre år etter hendelsen har erfaringen gitt han ro, men også ansvarsfølelse.

Sikkerhet først: Etter ulykken til Matilda,

har Hargin blitt mer opptatt av andres

sikkerhet.


– Jeg kommer alltid til å elske skikjøring, og etter at jeg la opp som alpinist, har jeg et friere liv som lar meg kjøre hvor jeg vil og når jeg vil. Samtidig er det viktig for meg å gi noe tilbake, sier Hargin.


Hargin har blant annet startet stiftelsen Rapaport­-Hargin. Stiftelsen hjelper skikjørere og entreprenører med å følge sin lidenskap, fjerne kjønnsforskjellene i skisporten og øke sikkerheten i fjellet.


– Jeg er ferdig med å konkurrere på ski, men jeg ønsker fortstatt å bidra med noe i skisporten.


Lærer av hverandre

Flere svenske skikjørere er bosatt i sveitsiske Engelberg. Sammen kjører de mye på ski i fjellkjedene i Mellom-Europa. Mattias erfaring er at man alltid bør ha noen med på tur som kan mer enn han selv.


– Jeg har venner som er toppturguider. De har god tilgang på alt som kommer av ny kunnskap og deler det med hele gruppa jeg kjører med. Vi bruker også tid på å prøve liksom-redninger. Det holder ikke bare å lese om hva du skal gjøre. Hvis du skal redde noen etter et skred må rutinene sitte i kroppen. Da hjelper det ikke å ta et kurs hvert tredje år.


Mattias mener man alltid må sette sikkerhet først, når man skal kjøre utenfor preparerte løyper. Og han synes folk har blitt mye flinkere. 


– Det er tryggere å være flere på tur enn å kjøre alene, men man er ikke trygg selv om man er flere. Det viktigste for meg er at jeg kan stole på dem jeg kjører med og at jeg vet de kan hjelpe meg hvis jeg trenger det. Derfor diskuterer vi alltid sikkerhet før vi kjører.


Og når det gjelder valg av linje og risikovurdering, må man aldri være redd for å si ifra.


– Folk gjør dårlige valg. Jeg tar også dumme avgjørelser. Derfor bør det være stor takhøyde for å si fra når man frikjører, og i min gruppe blander alle seg når viktige valg skal tas. Slik må det være.

Foto: Cam McLeod/Helly Hansen. Kontroll av utstyr og sikkerhetsrutiner har blitt en viktig del av skikjøringen til Matias og ski-kompisene.

Ny ski-hverdag

Hargin la opp som aktiv slalåmkjører etter forrige sesong. Nå lager han skifilmer, egen nett-tv serie og driver mye med frikjøring.


– Jeg er mye friere nå enn jeg var da jeg kjørte på det svenske alpinlandslaget. Nå finner jeg locations, booker fly og står på ski der jeg vil. Det er fantastisk og ha den friheten og samtidig få kjøre så mye på ski.


Hargin er sponset av alpin-utstyrprodusenten Head og er en av tekstilprodusenten Helly Hansens mest profilerte ambassadører. Han er takknemlig for samarbeidet som gjør det mulig å opprettholde et aktivt ski-liv.


­

– Finner du bra folk du kan stole på, og som kan sikkerhet, kan du slappe av og ha det gøy på ski. Sånn er det for meg nå. Etter et rekordlangt sommeropphold på fem måneder, er det sykt gøy å være tilbake på ski. 

 

 





Tilbake
Eksperttips
 
Topptur

Slik fungerer skredsøkeren

 
Topptur
Vit hva du skal se etter
 
Løpetur
Velg riktig løpesko
 
Tips til en morsom og billig ferie
 
Løpetur
Spensttrening for langdistanseløpere