Sykkeltur

Tips til vintersykling

Sørger du for godt grep og god synlighet kan du sykle trygt hele året.


Nå går landeveissykkelsesongen mot slutten for min del, men det er fordi jeg bor i Oslo, sier Morten Karlsen, sykkelpendler og kategorisjef for sykkel i Intersport Norge.


Det har blitt mindre kø på sykkelveiene i og rundt hovedstaden de siste ukene, men Karlsen poengterer at selv om landeveissesongen går mot slutten på Østlandet, varer den hele året hvis du tilpasser utstyret, eller bor i andre landsdeler.


– Har landeveisykkelen din plass til bredere dekk med mønster og pigger er det ingenting i veien for å bruke den hele året. Grunnen til at jeg setter bort sykkelen er fordi fukt og salt tar knekken på blant annet ramme og girsystem. Da bruker jeg heller en litt dårligere sykkel i vintermånedene, og sparer favorittsykkelen til vårslippet.


Pigger er ikke alltid nok

Hvis du har landeveissykkel, kan det bli vanskelig å få plass til vinterdekk. Marius Næss er produktsjef for sykkel i Intersport. Han anbefaler gravel- eller cyclocross-sykkel hvis man ønsker en god og riktig skodd sykkel på vinterstid. Selv sverger han til gravelsykkel hele året.


– Skal du sykle året rundt, er du avhengig av gode dekk med bra feste, også når det er sleipt løv og isete på veien. Mange gravel- og cyclocross-sykler har plass til brede piggdekk, som for eksempel Schwalbe Ice Spiker Pro. De sitter.


Det er sammensatte årsaker som gjør vinterdekk gode. Bredere dekk gir mer bakkekontakt, samtidig som det blir bedre plass til knaster og pigger. Gummiblandingen i dekket er avgjørende for at det skal feste på glatt underlag. Er gummiblandingen for hard vil dekkene sitte dårligere på kalde, glatte underlag enn om gummien var mykere. Gummiblandingen er ofte forskjellen på billige og litt dyrere vinterdekk.


Schwalbe

Dekk 29" ice Spiker Pro EVO sykkeldekk vinter

999,-

Se i nettbutikk


Sykkelen trenger ekstra stell på vinteren

Salt og fukt trenger ikke langt tid på å gnage seg gjennom sykkelens edleste deler. Derfor velger mange å gjøre som Karlsen, å bruke en litt mindre verdsatt sykkel på vinteren enn om sommeren.


Uavhengig av hva slags sykkel du bruker, den er avhengig av godt stell hvis den skal overleve vinteren.


– Vask sykkelen ofte. Det er ikke så viktig å bruke rengjøringsmidler som er spesiallaget for sykkel. Det viktigste er at du får fjernet saltet med jevne mellomrom, men hvis du for eksempel bruker Salo, bør du smøre inn kjede og bevegelige deler etter vask, ellers kan de bli tørre og trege, sier Næss.


Når man har vasket sykkelen, eller sykkelen er våt etter bruk, er det også viktig at snø og vann fjernes. Ikke la sykkelen stå igjen ute i kulden når den er våt. Aller helst bør den stå et varmt sted å tørke. Hvis vannet trenger inn i nav og kranklager og fryser, kan det få katastrofale følger. Næss har et enkelt, men godt triks for å bli kvitt mye av fukten som har sluppet inn i rammen.


– Ta ut setepinnen og sjekk om det er mulig å helle noe vann ut fra rammen, Når du har helt ut og tørket bort de meste av vannet, bør du sette sykkelen på badet eller et annet varmt rom. Når setepinnen er ute, fordamper fukt-restene ut av rammen. Sykkelen har gått av å bli gjennomtørr, sier Næss.


Er det viktigst å se eller bli sett?

Hvor du sykler er avgjørende for om du bør ha en lykt med sterkt, konstant lys, eller om du bør ha blinkende lys.


– Når det er mørkt er det påbudt med lys foran og bak på sykkelen, men det er mange lyktmuligheter å velge mellom, sier Næss.

En blinkende lykt er mer synlig enn et konstant lys. Ettersom du ikke er avhengig av å se så mye bakover når du sykler, bør du velge en blinkende lykt bak, og den må være rød. Skal du sykle mye i byen, eller i andre godt opplyste områder, bør du også ha en blinkende lykt foran. Den blinkende lykten gjør at du skiller deg ut i trafikken og blir lettere å se for andre trafikanter.


Skal du sykle på øde veier uten gatebelysning bør du ha en kraftig lykt foran og en lykt montert på hjelmen.


­– Det viktigste er ikke alltid å bli sett. Noe av det skumleste med å sykle i høst- og vintermørket er at du ikke ser veien godt nok. Hull, is og gjenstander i veien er noe av det som kan forårsake fall. Da er det viktig å se hindringene tidsnok, sier Karlsen.


Når snøen lyser opp landskapet, løser naturen selv deler av utfordringene med dårlig sikt, men i områder med glatt og mørklagt veibane er man avhengig av litt ekstrautstyr for å holde seg trygg bak styret.


­– Når man sykler på mer krevede veier og det er nødvendig å planlegge svingene, bør man ha en lykt på hjelmen, i tillegg til de to på sykkelen. Lykten som er montert foran på sykkelen lyser jo rett frem. Skal du ha muligheten til å se hvor du svinger, må du ha en lykt på hjelmen som følger hodebevegelsene, sier Karlsen.


Kle deg riktig, og ta med skift om nødvendig

Som med blinkende lys, bryter neonfargede klær med omgivelsene å gjøre deg mer synlig for medtrafikantene. Derfor bør du unngå sorte klær når du sykler i mørket. Med grønne, gule, lyseblå eller oransje fluoriserende plagg med refleks har du større sjanse for å bli sett av andre trafikanter å unngå ulykker.


I fukt og kulde bør du også ha vind- og vanntette sykkelklær som gjør sykkelturene mer behagelig og hjelper deg med å fokusere på det som er viktig.


– Buff under hjelmen, skotrekk, ull og vanntette hansker er et must på vinteren, men det må ikke være fra sykkelspesifiserte merkevare, sier Karlsen.


– Selv bruker jeg hummervotter fra Norheim og en vindtett regnbukse. Det viktigste er at utstyret holder deg varm og tørr, ikke hva det heter, supplerer kollega Næss.


Pearl Izumi

Pro Barrier WXB sykkelskotrekk

699,-

Se i nettbutikk
Tilbake
Eksperttips
 
Telttur

Destinasjon Preikestolen

 
Telttur
Velg riktig telt
 
Løpetur
Bruk ull, selv om det ikke er kaldt
 
Potet kan erstatte kosttilskudd
 
Sykkeltur
En sti i hver havn