Telttur

Vinterpadling i Lindås

Friske, stjerneklare kvelder og lite trafikk på fjorden. Tiden i kajakk er kanskje best på vinteren.

Februar i Bergensområdet kan by på mye vær, men har man først satt av en langhelg til padletur så må man gjennomføre. Min samboer Silje og jeg hadde tenkt en stund på å padle i et område kalt Lindås, nord for Bergen. Da vi endelig klarte å finne en helg som passet oss begge var det plutselig blitt februar, men værutsiktene var bra så vi lot ikke det stoppe oss.

Som så ofte blir ikke turen helt som planlagt på forhånd, så vi la ut fra kai i øsende regn. Vi hadde pakket bilen dagen i forveien, og dratt rett fra jobb. Det ble tidlig mørkt, så da alt var pakket over i kajakkene var det helt svart. Heldigvis er det godt merkede teltplasser på kartet, så det var bare å padle langs land og la hodelyktene jobbe.

Vi fant det vi tenkte var en brukbar teltplass og gikk i land. Teltet ble satt opp i en myr, men det var ikke noe bedre sted på denne øya og det var seint og vi var kalde og ville komme oss i teltet. Vel ute av tørrdraktene og inne i soveposene fikk vi fort varmen i oss.

Regnet ga seg utover natten og vi våknet til klarvær. Det var rimfrost på bakken og solen skulle ikke titte over trærne på en god stund. Vi drakk kaffe og spise frokost mens vi ventet på lyset. Vi ville gjerne tørke teltet litt før vi pakket det sammen, og så snart solen traff land, ble det flyttet ytterst på svaberget.

Et nyttig tips når man camper om vinteren er å tenke mer på soloppgang enn solnedgang. «Varmen» fra solen er kjærkommen på vinterdager, både for kropp og sjel. Og ikke minst trivselen.

Andre etappe

Vel ute på vannet igjen, ble det en nydelig tur i klart og fint vintervær. Det var kaldt, men likevel flott. På vindstille, flatt vann gled vi lydløst bortover mens vi observerte yrende fugleliv og fisk som hoppet. Vi så bunnen flere meter under oss i det krystallklare vannet, og padlet mellom holmer og skjær mens vi så oss om etter et nytt sted å gå i land.

Vi fant en liten vik hvor vi lunsjet i solen før vi la ut på en lengre etappe. Vi hadde sett oss ut en teltplass som var merket på kartet litt lengre nord. Heldigvis bommet vi på den, og traff isteden en flott liten strand med en gressbakke bak. Vi slepte kajakkene på land og slo opp teltet. Deretter gikk vi en runde på øya og fikk med oss en flott solnedgang fra en høyde.

Det var kaldt og klart ute, så vi inntok kveldsmaten foran bålet ved teltet mens vi satt og så på stjernene i noen timer før det gikk tomt for drivved og vi måtte komme oss i teltet. Vi avsluttet kvelden med litt lesing og ett slag Yatzy før vi sovnet.

Da vi våknet neste morgen oppdaget vi at vi ikke var alene på øya. Teltet var omringet av et tjuetalls sauer. De var nysgjerrige, men i godt humør. Denne gangen hadde vi slått leir på et sted hvor morgensolen kom relativt tidlig, så frokosten ble fortært utenfor mens rimet slapp taket i teltduken, men det gikk enda en stund før vannet hadde rent av nok til at vi ville pakke det ned, så det ble en kaffe til mens vi planla neste etappe.

Tredje etappe

Vi skulle ha en natt til ute, men vi starte på hjemveien og komme oss litt nærmere bilen. Været var flott og vi fant en plass på kartet som virket å være strategisk plassert. Vi skulle padle igjennom de sagnomsuste Lindåsslusene og innover i noen trange sund og kanaler. Det var blikkstille og padlingen gikk strålende. Det eneste vi hørte var lyden av årene som traff vannet og praten som gikk lystig. Inntil kajakkene traff isen.

Lyden av glassfiber som skjærer gjennom et halvtykt islag fikk det til å gå kaldt nedover ryggen. Når man ikke er forberedt på sammenstøt, er det eneste man lurer på når det kalde vannet skal trenge inn i skroget, men kajakkene tålte det.

På grunn av isen ga vi opp den planlagte teltplassen og fant en som lå litt nærmere. Inne i en trang kanal valgte vi en fin plass mellom noen trær. Det ble litt styr å få kajakkene opp på land, men vi fant en dugende plass på baksiden av en lilten holme.

Etter noen turer fram og tilbake med utstyr, var alt klart for middagslaging. Denne gangen disket Silje opp med skikkelig god lammefilet, stekt på primusen og en advocadosalat "on the side".

Vi var litt bekymret for at isen skulle fryse til og stenge oss inne i løpet av natten, men da vi lå inne i teltet og hørte regnet slå mot duken forsvant frykten og vi sovnet godt.

Siste etappe

Vi våknet til regn og susing fra vinden i tretoppene, men nede på bakken var det vindstille. Vi spiste både frokost og drakk kaffe inne i teltet, før vi pakket sakene og gikk i skytteltrafikk gjennom skogen til båtene.

Vi padlet ut av det isfrie sundet i duskregn, rundet neset og satte kursen mot bilen i sterk motvind og hvite skumtopper. Padlingen holdt oss varme i kroppen, selv om fingrene kunne hatt det bedre. De kalde fingrene gjorde det litt styrete å komme seg i bilen med kalde kropper og fingre som skulle få opp luker og pakke ut fra kajakk og inn i bil. Men da alt var på plass og vi satte kursen hjem kom varmen fort tilbake, og etter en stopp på veien for å spise en skikkelig god burger var stemningen på topp. Dette ble rett og slett en nydelig vintertur på vannet!

Tilbake
Eksperttips

Telttur

Destinasjon Preikestolen

Velg riktig telt

Løpetur
Bruk ull, selv om det ikke er kaldt