Sara Sigmundsdottir kjører front-utfall. En øvelse som er god for å bygge raske skjelettmuskler på fremsiden av lårene.
News

Sara Sigmundsdottir kjører front-utfall. En øvelse som er god for å bygge raske skjelettmuskler på fremsiden av lårene.

Derfor går styrketrening på bekostning av utholdenhet

Når du trener eksplosiv styrke reduseres de utholdende muskelfibrene.


Når du trener eksplosiv styrke reduseres de utholdende muskelfibrene.

Det finnes tre typer muskler i kroppen. Hjertemuskel, glatte muskler og skjelettmuskler. Av de tre muskeltypene er det bare én vi kan trene opp, og det er skjelettmusklene.


Skjelettmusklene er hovedsakelig bygget opp av tre typer fibre med ulike egenskaper.


  • Type 1A
  • Type 2A
  • Type 2B (også kalt 2x)


Når vi trener vil muskelfibrene påvirkes av hvordan vi trener. Trener du utholdenhet vil musklene bygges med mest fiber type 1A og 2A. trener du kun styrke vil musklene bestå av hovedsakelig fiber type 2B.


Muskelfibre av Type 1a trekker seg langsomt sammen og er ikke særlig sterke, men veldig utholdende. Type 2B er både raske og sterke, men lite utholdende. Type 2A-fibrene har litt av styrken som Type 2B, men er samtidig mer utholdende.


Nå har forskere ved Universitetet i Basel i Sveits, studert den eksplosive muskulaturens viktige næringsstoff, hjerneavledet nevrotrofisk faktor eller BDNF (Brain-derived neutrophic factor), for å finne ut mer om hva som skjer med musklene når vi trener.

Mat Fraser kjører knebøy for å bygge raske lår- og setemuskler.

Enten eller

Forskerne, med Professor Cristoph Handschin i spissen, har påvist at musklene produserer BDNF når vi trener styrke. BDNF bidrar til å bygge opp de nevromuskulære synapsene, som litt forenklet forklart er koblingen mellom hjernen og muskel. Men samtidig som BDNF hjelper de raske musklene med å utvikle seg, reduseres antall langsommere og utholdende muskelfibre.


Musklene frigjør BDNF og spesielt myokiner når de blir trukket sammen ved styrketrening. Myokiner er ulike typer proteiner som produseres i muskler og fungerer som signalbærer til andre deler av kroppen. Dette resulterer i at kroppen blir sterkere, men de raske musklene må bli laget av noe, og de blir laget av langsomme muskelfibre.


Aberet (for noen) er da at de langsomme muskelfibrene, som er viktige for utholdenhetsutøvere, blir forandret til raske muskelfibre når vi trener styrke.


Noen toppidrettsutøvere har allerede begynt å ta hensyn til de nye funnene om BDNF. For utøvere som driver med for eksempel roing, og både er avhengig av styrke og utholdenhet, må omstruktureringen av musklene ved styrketrening vurderes og tas hensyn til når man setter opp nye treningsprogram.


Påvirker også aldersendringer i kroppen

I en oppfølgingsundersøkelse fant forskerne ut at muskler som er utviklet gjennom styrketrening og mangler BDNF, krymper saktere når de eldes enn muskler med mye BDNF. Det gjør forskningen relevant for alle. Ikke bare de som driver med toppidrett.


– Dette forventet vi ikke. Det gjør funnene interessante for hvordan man skal behandle muskelatrofi (muskelreduksjon) hos eldre, Sier Handschin.


Kilde: Science Daily

Tilbake
Eksperttips
 
Topptur

Slik fungerer skredsøkeren

 
Topptur
Vit hva du skal se etter
 
Løpetur
Velg riktig løpesko
 
Tips til en morsom og billig ferie
 
Løpetur
Spensttrening for langdistanseløpere