Sykkeltur

Dette er kravene til lys og refleks på sykkelen

Omtrent to tredjedeler av syklistene i Norge sykler med godkjent lys. Hvis alle bruker riktig lys kan antall skadde og drepte syklister reduseres med ti prosent.


Kunnskapen om hvilke krav som stilles til sykkellykter er dårlig, og unødvendig mange sykler helt uten lys eller manglende godkjente lykter på sykkelen. Blant de som har skaffet seg godkjente lykter, ender 18 prosent opp med å få dem frastjålet, opplyser Transportøkonomisk institutt.


For at forhandlere skal klare å holde prisene på sykkel nede på konkurransedyktig nivå, selges sykler uten lykter. Det krever at du som syklist selv må gå til innkjøp av godkjente lykter. Hvis alle bruker sykkellykter, både i mørke og dagslys, kan det redusere antall drepte syklister med cirka ti prosent. Velger du lykter som enkelt kan tas av når du parkerer sykkelen, kan du også unngå at de blir stjålet.


Det er «se og bli sett» som gjelder i trafikken. Derfor gir økt synlighet, økt trygghet.


Statens vegvesens krav til hva alle sykler skal ha:

  • Rød refleks bak.
  • Hvite eller gule reflekser på begge sider av pedalene. Har sykkelen klikkpedaler uten plass til reflekser, skal godkjente reflekser plasseres på pedalarmene.
  • Ved sykling i mørke eller skumring på veg, fortau, gang- og sykkelveier eller andre trafikkerte områder, skal det være lykt med gult eller hvitt lys foran. Bak skal det være rødt lys. Begge lyktene kan gi både fast eller blinkende lys.
  • Lyktene skal kunne ses tydelig på 300 meter. Blinkende lys skal blinke minst 120 blink per minutt. Lykten foran skal ikke være for sterk og blendene for andre trafikanter.


Hodelykt er ikke godkjent som sykkellykt, men øker både sikt og synlighet.


Blir du stoppet av politiet uten fastmonterte lykter, risikerer du et forelegg på 1150 kroner.


Kle deg i skrikende farger

I tillegg til at du må ha riktig lykter, er det lurt å bruke synlige, fluoriserende klær når du sykler. Spesielt hvis du sykler i trafikkerte områder med både harde og myke trafikanter.


– Har du på deg gul, oransje eller rosa hjelm, jakke, bukser og sko, vil du skille deg ut fra de naturlige fargene, arkitekturen og resten av miljøet du sykler i. Da blir du enklere sett og risikoen for ulykker vil minske, sier universitetslektor på NTNU, Kine Angelo.

Tilbake
Eksperttips
 
Topptur

Slik fungerer skredsøkeren

 
Topptur
Vit hva du skal se etter
 
Løpetur
Velg riktig løpesko
 
Tips til en morsom og billig ferie
 
Løpetur
Spensttrening for langdistanseløpere