Foto: Polar

Foto: Polar

Når bør du ta en hviledag?

Du har kanskje hørt uttrykket «en dag uten trening er en dag uten mening», men stemmer det?


Aktiv restitusjon er en bra måte å holde kroppen i gang på samtidig som den får hvilen den trenger. Det betyr ikke at du ikke kan ha hviledager hvor du kobler helt av.


Det finnes dager hvor passiv hvile er det beste alternativet for kroppen din, og en fridag eller to kan forebygge utbrenthet, skader og overtrening, samtidig som det skaper balanse i treningshverdagen.


Kroppen sier fra når den trenger en hviledag, men hvis du er en av dem som trenger å se det for å tro det, kan det være verdifullt å overvåke restitusjon og trening. Kalde fakta er vanskelig å ignorere.


Tegn på at du trenger en hviledag, gode smerter blir vonde

Uttrykket «No pain, no gain», stemmer ikke alltid. Smertene som kommer fra hardtarbeidende muskler er gode. Du kan forvente såre og støle muskler etter nye bevegelser eller øvelser, endringer i treningsvolum eller hvis du trener etter et lengre treningsopphold.


De dårlige smertene er stikkende og lokale. De forhindrer deg fra å bevege en kroppsdel, begrenser bevegeligheten og, eller, forhindrer deg i å utføre daglige gjøremål. Denne type smerter kan være forårsaket av mer alvorlige rifter i muskulaturen, tretthetsbrudd eller irritasjon fra en gammel skade.


Denne smerten betyr at du bør hvile. Hvis du for eksempel løfter markløft og kjenner en stikkende smerte i ryggen, er det på tide å stoppe.


Vonde ledd

Ømhet og smerter i leddene kan være en indikator på at musklene ikke klarer å absorbere kraften skikkelig. Da må det myke stoffet rundt leddene absorbere mer enn det tåler. Smerter i leddene kan også være forårsaket av tidligere skader.


Hvis du også går ned i vekt og den sportslige utviklingen stagnerer, har du klassiske symptomer på at du er overtrent. Da er det på tide å ta en pause.


Dårlig søvn

Søvn har stor innvirkning på energinivå, humør og prestasjon. Du bør prioritere søvn hvis du ønsker at kroppen skal restituere seg raskt, bygge muskler og kvitte deg med fett.


Får du ikke nok søvn, vil ikke behovet for en hviledag komme som en overraskelse. Det som er vanskeligere, er å vite om du får nok kvalitetssøvn.


Hvis søvnen din er av dårlig kvalitet, kan du føle deg sliten når du våkner og tom for energi i løpet av dagen. Overvåker du søvnen din med en pulsklokke, kan du avsløre et eventuelt dårlig søvnmønster og gjøre tiltak for å endre det.


For mye trening

For mye er aldri bra, men det er ikke enkelt å vite om du trener akkurat nok eller for mye. Ved å overvåke treningsøktene og ha oversikt over treningshistorikken, blir det lettere å vite om du har for stor eller akkurat passe treningsmengde.


Hvis overvåking av treningshistorikken ikke er nok for å gi svar på om du trenger en fridag eller kan ta en treningsøkt i studioet, forteller treningsklokken Polar Ignite, når du bør ta en hviledag. Klokken tilbyr deg også treningsforslag så du vet når du bør legge inn en rolig istedenfor en hard økt.

Tilbake
Eksperttips
 
Topptur

Slik fungerer skredsøkeren

 
Topptur
Vit hva du skal se etter
 
Løpetur
Velg riktig løpesko
 
Tips til en morsom og billig ferie
 
Løpetur
Spensttrening for langdistanseløpere