Dette bør du spise før, under og etter en løpetur


Det kan være vanskelig å vite hva du skal spise og når du skal spise før, under og etter en løpetur. Det er viktig å finne en balanse mellom å spise ordentlig og ikke være helt full i magen slik at du får vondt under løpeturen. Men noe av det viktigste når det kommer til mat og løping er at du ikke løper på tom mage, eller at du har drukket for lite vann. Hva du burde spise og når avhenger så klart over intensiteten, tiden på døgnet og hva du ønsker å oppnå. 


Løpetur på morgenen

Skal du løpe med en gang du våkner kan en banan eller en skive være gode alternativer. Det vil gi deg en god balanse av karbohydrater og sunt fett. Skal du ha deg en kaffe, burde du ikke drikke mer en en shot med espresso, og heller vente med den klassiske morgenkaffen til etter du har løpt. 


Skal du løpe et par timer etter du har stått opp derimot, kan det være lurt med en litt mer mettende og større frokost. Da kan havregrøt med frukt og nøttesmør (eller det du måtte ønske av topping) være et godt alternativ, eller et par skiver med avokado. 


Løpetur på ettermiddag/kveld

Hvis du skal løpe på ettermiddagen eller kvelden kan du spise frokost og lunsj slik du ellers ville gjort, men pass på å få i deg et mellommåltid ca. 2 timer før du skal løpe. Da vil en blanding av sunt fett og karbohydrater være ideelt. Det kan være en energibar, nøtter eller en skive. 


Dagen du skal løpe maraton

De fleste maraton foregår på morgenen eller formiddagen. Da kan du følge samme rutine som om du ville gjort hvis du skulle løpt på morgenen. Men det kan være lurt å ha med seg en liten snack, i form av frukt, nøtter eller energibar, dersom du føler du trenger mer energi. Pass på å ikke spis for mye før løpingen, og husk og øv frem mot den dagen du skal løpe.


Etter løpetur

Etter en løpetur er spesielt viktig at du drikker nok vann og får i deg en form for proteiner. Det kan være en protein shake, egg, smoothie eller noe kjøtt. Etterhvert som du får testet ut litt, finner du ut hva som funker best for deg. Det er ikke noe fasit svar på hva som er rett og galt, ettersom alle reagerer ulikt på ting. 


Tilbake
Eksperttips
 

Nå målene med mental trening

 
Finn motivasjon til å trene
 
5 tips til utendørs intervalltrening
 
Tips til motbakkeløp
 
Styrketrening for løpere