Foto: adidas

Foto: adidas

Unngå disse feilene etter treningsøkta

5 feil mange av oss gjør etter vi har trent


Det er lite som slår en god og svett treningsøkt. Men det mange glemmer er at det du gjør etterpå er vel så viktig for kroppen med hensyn til restitusjon og resultater. Her kommer noen tips til hva du burde unngå av de klassiske feilene mange av oss gjør etter en treningsøkt.


1. Du glemmer å drikke vann

Det er viktig å få i seg nok vann i løpet av en hel dag, speseilt hvis du trener. De fleste av oss drikker ikke nok og er dehydrert store deler av dagen. Når man trener svetter man gjerne en del, da er det svært viktig å få i seg nok vann. Det sies at man bør drikke ca. 30-35 ml vann per kg i kroppen om dagen, pluss 500-1000 ml vann per time du trener. Altså, få i deg nok vann før, under og etter trening og pass på at kroppen din er hydrert gjennon hele dagen, spesielt etter du har trent. 


2. Du glemmer/velger å ikke spise etter trening

Mange glemmer å spise etter en treningsøkt, eller velger å ikke gjøre det i håp om å gå ned i vekt. Etter en treningsøkt har kroppen din sitt energilager blitt tomt og det er svært viktig med næring for å starte restitusjonsprosessen, få opp energinivået og bygge muskler. Prøv å få i deg litt mat ca. en halvtime etter du har trent, gjerne en kombinasjon av proteiner og karbohydrater. 


3. Du glemmer å tøye/strekke ut

Å varme opp og trappe ned etter en treningsøkt er viktig og ikke minst en svært vtikig del av selve økten. Det er derfor viktig at du strekker og tøyer ut de musklene du har brukt. Jo bedre du behandler musklene dine, jo bedre vil de respondere. 


4. Du glemmer å rydde opp etter deg

Dette gjelder enten om du har trent hjemme eller på et studio. Å rydde opp etter seg er svært viktig, kanskje ekstra viktig hvis du har trent på et treningsstudio. Da er det også veldig viktig at du desinfiserer det du har brukt og setter de tilbake på sin egen plass. Det finnes ikke noe verre enn å starte en ny treningsøkt i andres eller eget rot. 


5. Du tenker at en treningsøkt er en unnskyldning til å være lat resten av dagen

Prøv å hold deg i bevegelse gjennom dagen selvom du har trent. Det kan være lett å slenge seg på sofaen en hel dag og kose seg litt ekstra etter man har trent, noe som selvølgelig er lov en gang i blandt, men ikke gjør det til en vane hver gang du har trent. Ta trappene på jobb, gå dit du kan og gjør de små ekstra tiltakene som gjør at du holder deg i bevegelse resten av dagen. Dette er små ting i hverdagen som kan bidra til å komme i god form. 

Tilbake
Eksperttips
 

Nå målene med mental trening

 
Finn motivasjon til å trene
 
5 tips til utendørs intervalltrening
 
Tips til motbakkeløp
 
Styrketrening for løpere