adidas

adidas

5 øvelser for å forbedre balanse

Ofte gjør man øvelser eller bruker maskiner som fokuserer på en muskelgruppe av gangen. Egentlig burde man basere treningsøktene sine på balanse- og stabilitetsøvelser slik at kjernen styrkes. Slike øvelser minsker risikoen for skade og overbelastning. Her er de 5 beste balanse- og stabilitetsøvelsene!


Knebøy på ett bein

Stå på et bein med brystet frem og kjernen aktivert. Dytt fra underlaget gjennom hælen på beinet du står på. Ha hendene på hoftene og pek tærne fremover. Fokuser på å holde kneet stabilt og på linje med ankelen. Bytt bein når du er ferdig med repetisjonene og repeter.

 

Knebøyhopp på ett bein

Stå på ett bein, aktiver kjernen og hold brystet hevet. Hopp opp ved å dytte fra underlaget gjennom hælen og land i en knebøy. Her skal også kneet holdes stabilt og på linje med ankelen. Bytt bein etter du er ferdig med repetisjonene og repeter.

 

Skøyting

Engasjer kjernen og hold brystet hevet gjennom hele øvelsen. Hopp til siden og beveg armene til samme side som du hopper. Land på en fot med et mykt kne.

 

Utfall til forover spark

Ta et steg bakover og land med kneet i en 90 graders vinkel. Aktiver kjernen og hold brystet hevet. Dytt fra gjennom hælen og spark fremover.

 

Ettbeins markløft

Stå med beina samlet og aktiver kjernen, samt setemuskulaturen på det stående beinet. Len deg forover med armene og strekk det ene beinet bak deg. Dytt fremover med hoftene for å komme deg opp.

Tilbake
Eksperttips
 

Nå målene med mental trening

 
Finn motivasjon til å trene
 
5 tips til utendørs intervalltrening
 
Tips til motbakkeløp
 
Styrketrening for løpere