KARI TRAA

KARI TRAA

7 FORDELER MED Å TRENE UTE

Her er syv motiverende fordeler med å ta treningsøkta ute!


1. Du kommer til å trene lenger

Robert Gotlin, direktør for ortopedisk og sportsrehabilitering ved Beth Israel Medical Center i New York har nemlig forsket på dette med trening inne versus ute. Ett av funnene hans er at vi faktisk trener lengre når vi gjør aktiviteter ute. «Når vi blir distrahert av omgivelsene våre, blir vi automatisk mindre bevisste på hvor slitne vi er eller hvor langt vi har løpt. Rutineendring og oppdagelse av nye landskap bidrar til å hindre at vi blir treningsleie», konkluderer Gotlin. Han mener vi kommer til å bli overrasket over hvor mye raskere tiden går ute, sammenlignet med når vi er på treningssenteret.


2. Du bruker mer energi og utfordrer flere muskler

Nå vi trener ute, utfordrer vi musklene våre på flere måter enn når vi trener inne. Studier som sammenligner løping på tredemølle inne versus utendørs, viser at de som løper ute i naturen forbrenner mer energi enn de som løper inne. Årsaken er at vi trener på variert terreng og får vindmotstand ute. I tillegg løper vi i nedoverbakke, noe som utfordrer musklene våre på en helt annen måte enn når vi kun løper i flatt terreng eller i oppoverbakke.


3. Du sparer penger

Medlemskap på treningssenter er ikke billig, og kan fort være bortkastede penger hvis man ikke besøker det hyppig. Mindre investeringer i treningsutstyr til hjemmebruk, kan også være sløsing med penger hvis du ikke bruker det. Naturen derimot, er helt gratis. Utforsk det urbane miljøet rundt deg eller ta deg en tur i skogen, så kutter du garantert ned på treningskostnadene!


4. Du vil føle deg gladere og mindre stresset

Å trene ute er som å ta naturens egne antidepressiva. Ifølge en rapport publisert i Environmental Science and Technology, gir det oss sterkere følelser av revitalisering, energi og positiv tenkning enn om vi trener innendørs. Dessuten føler 71 prosent seg mindre stresset av en 30-minutters spasertur i parken, mens 72 prosent av de som går innendørs faktisk føler seg mer stresset. «Å puste inn frisk luft i motsetning til resirkulert luft, kan skape en følelse av eufori, fordi kroppen avgir endorfiner som gjør at man føler seg bra», sier Gotlin.

5. Du unngår bakterier

Treningssenteret er ikke akkurat det reneste stedet på jorden. Faktisk har noen studier vist at treningssentre er avlssteder for bakterier som kan forårsake MRSA og andre sykdommer og infeksjoner, inkludert fotsopp, byller, ringorm og mange andre. Luften innendørs er dessuten mer forurenset enn luften utendørs, ifølge Environmental Protection Agency. Så ta trening ute, der du kan puste frisk luft og unngå de ekle bakteriene som sniker seg rundt på treningsstudioet.


6. Du kommer til å tenke klarere

Å svette ute kan gjøre deg smartere, hevder en studie fra 2011 som analyserte den mentale helsen til 53 personer som var involvert i innendørs eller utendørs aktiviteter i seks uker. Jo Barton, Ph.D, som er hovedforfatteren av studien påpeker at vi mennesker har så mange ulike ting å tenke på og problemer som skal løses i løpet av en dag, at vi har vanskeligheter med å fokusere på kun én enkelt oppgave. Når vi tilbringer tid i naturen derimot, begynner tankene våre å vandre. Det gir den kognitive delen av hjernen vår en pause, slik at vi er i bedre stand til å fokusere når vi trenger det. «Nærhet til naturen øker følelsen av velvære og har en immuniserende effekt som beskytter oss mot fremtidige påkjenninger og hjelper oss med å konsentrere oss og tenke klarere», skriver Barton.


7. Du kan trene hvor du vil, når du vil

Når du trener utendørs, er du ikke begrenset av timeplaner, transport eller trafikk. Bare knyt på deg joggeskoene og kom deg ut av døra. Naturen er alltid klar for deg!


Tilbake
Eksperttips
 

Nå målene med mental trening

 
Finn motivasjon til å trene
 
5 tips til utendørs intervalltrening
 
Tips til motbakkeløp
 
Styrketrening for løpere