adidas

adidas

Dribleøvelser: 6 pasninger du kan gjøre alene eller med en partner

Pasninger er noe av det viktigste i fotball. I denne artikkelen viser tidligere kaptein for Melbourne Victory, Adrian Leijer, sine favoritt dribleøvelser du kan gjøre alene eller med en venn.


Kort pasning (to berørelser)

Denne kan gjøres mot en vegg eller med en partner.

  • Ha litt rom mellom deg og veggen/partner.
  • Lås ankelen og bruk innsiden av foten.
  • Plasser den stående foten på linje med ballen mens du sparker til.
  • Ha øynene på ballen og vær sikker på at du har god kontroll.
  • Prøv å hold ballen på bakken. Å holde hodet over ballen vil hjelpe med dette.
  • Ta en berøring mellom pasningene og fokuser på teknikk.
  • Gå lenger og lenger unna veggen/partner jo bedre du blir.

 

Kort pasning (en berøring)

Denne kan gjøres mot en vegg eller med en partner.

  • Repter pasningen over, men istedenfor å ta en berøring skal pasningen skje direkte.

 

Kort pasning (med venner)

Denne øvelsen kan bli gjort med 3 eller flere spillere.

  • Ha 10 meters avstand mellom spillerne, og ha en aktiv spiller i midten.
  • Med en ball på hver ende skal spilleren i midten motta en pasning og spille ballen tilbake til den som sendte den. Gjør dette i ca. 1 minutt før man bytter roller.
  • Hvis det er nok plass kan man etterhvert spille med større avstand.
  • Pass på at dere sender kontrollerte pasninger med fokus på teknikk.

Triangel og firkant pasninger

Denne kan bli gjort med 3 eller fler spillere.

  • Sett opp et triangel eller en firkant (kommer an på hvor mange spillere dere er).
  • Bruk den første berøringen til å komme i posisjon slik at du kan sende ballen i en annen retning.
  • Det er viktig å endre posisjonen slik at ballen går i ønsket retning.
  • Begynn med å bruke innsiden av foten for å motta og tilpasse ballen. Når du blir mer selvsikker kan du prøve å bruke utsiden av foten. Fokuser på å sende pasningen med innsiden av foten og bruk begge føttene.

 

Volley

Denne pasningen kan bli gjort mot en vegg eller med en partner.

  • Ha ca. 20 meters avstand til vegg/partner.
  • I denne pasningen skal du sparke til ballen mens du går inn.
  • Gå mot ballen og plant den stående foten ved siden av ballen (hold balansen!).
  • Forestill deg at foten er en golfkølle som skal slå ballen i en fin bue.
  • Slå ballen på undersiden og ha fokus på å fullføre bevegelsen.
  • Du bør sparke ballen slik at den får en «back-spin» i luften. For å få mer høyde på bakken kan det være lurt å lene seg litt bakover eller treffe et lavere sted på ballen.
  • Fortsett med dette til du finner en naturlig posisjon for det stående beinet og husk å peke tærne i retningen du ønsker at ballen skal spilles.

Lav pasning

  • Denne pasningen kan bli gjort mot en vegg eller med en partner.
  • Ha ca. 20 meters avstand mellom deg og veggen/partner.
  • I denne pasningen skal du treffe ballen med skolissene og ha en vinklet fot.
  • Møt ballen med kraft og plant den stående foten ved siden av ballen og fokuser på balanse.
  • Treff ballen på midten og fullfør bevegelsen helt ut. Hold brystet og kneet over ballen ved kontakt.
  • Målet er å få ballen under knehøyde.
  • Fortsett med dette til du finner en naturlig posisjon for det stående beinet og husk å peke tærne i retningen du ønsker at ballen skal spilles.
Tilbake
Eksperttips
 

Pilates- bra for både kropp og sjel

 
Sammenhengen mellom styrke og kondisjonstrening
 
Hjemmetrening med egen kroppsvekt
 
Å pakke til fottur
 
«Foam roll»-øvelser