Friluft

Å pakke til fottur

Med de riktige forberedelsene unnagjort er det nå tid for å pakke ryggsekken. Før du legger ut på en lang fottur, er det en god regel å pakke i god tid – eller i det minste skrive opp hva du skal ha med. Når det nærmer seg turen, skal du se over utstyret, teste alt og pakke ryggsekken. Her finner du vår pakkeliste – det vi tar med oss når vi er på en lang fottur.


Klassisk sekk

Det er vanligvis nok å ha en ryggsekk som rommer mellom 65 og 75 liter dersom dere er to som skal dele telt og kokeredskaper. Listen nedenfor tar utgangspunkt i en femdagers fjellfottur om sommeren.


Sov godt

Sovepose som tåler temperaturer ned til -5 °C.

Liggeunderlag (med teip dersom underlaget kan blåses opp).

Telt for to personer – eller du kan overlate teltet til din venn og selv ta stormkjøkkenet.


Mat og drikke

Stormkjøkken, panner og brensel. Fyrstikker eller lighter samt en oppvaskklut. 

Én bolle, én kopp og to skjeer.

En liten og lett vannflaske, ca. 0,5 liter.

Passende mengde mat i forhold til fotturens varighet.

Godteri, ekstra energi, kaffe/te.


Personlig hygiene

Liten feltkniv med saks.

Toalettveske med nødvendige artikler (tannbørste, tannkrem og såpe pluss personlige ting).

Lite håndkle.


Sikkerhet og retningsorientering

Kart og kompass. Alltid!

Førstehjelpsutstyr inkludert teip for gnagsår og plaster.

Liten LED-hodelykt med nye batterier.

Solbriller.


Klær i ryggsekken

Ett lag klær innerst.

Tre par sokker.

Ett eller to par undertøy.

Sandaler eller joggesko.

Lue og votter (strikkelue du kan sove med).

Baseballue eller solskjerm.

Regntøy; regnjakke/skalljakke med hette og bukser.

Varm ull eller forsterket tøy med dun eller syntetisk polstring.

Dersom du vet at du kommer til å bli kaldt, ta med et ekstra lag klær.

Regnbeskyttelse for ryggsekken.


Klær som du skal ha på deg

Du bør bruke undertøy, ett par turbukser (et tips kan være bukser med buksebein som kan tas av, dvs. bukser med glidelås da har du mulighet til å regulere i forhold til temperatur), sokker og støvler. Dersom det er kaldt, men klart, bruk varm ull. Dersom det er mye vind, bruk regnjakke/skalljakke. Dersom det både er kaldt og mye vind/regn, bruk både forsterket tøy og regnklær.

Tilbake
Eksperttips
 
Yoga

Pilates- bra for både kropp og sjel

 
Studio
Sammenhengen mellom styrke og kondisjonstrening
 
Studio
Hjemmetrening med egen kroppsvekt
 
Studio
«Foam roll»-øvelser
 
KARI TRAA