Omtrent to tredjedeler av syklistene i Norge sykler med godkjent lys. Hvis alle bruker riktig lys kan antall skadde og drepte syklister reduseres med ti prosent.
Kunnskapen om hvilke krav som stilles til sykkellykter er dårlig, og unødvendig mange sykler helt uten lys eller manglende godkjente lykter på sykkelen. Blant de som har skaffet seg godkjente lykter, ender 18 prosent opp med å få dem frastjålet, opplyser Transportøkonomisk institutt.
For at forhandlere skal klare å holde prisene på sykkel nede på konkurransedyktig nivå, selges sykler uten lykter. Det krever at du som syklist selv må gå til innkjøp av godkjente lykter. Hvis alle bruker sykkellykter, både i mørke og dagslys, kan det redusere antall drepte syklister med cirka ti prosent. Velger du lykter som enkelt kan tas av når du parkerer sykkelen, kan du også unngå at de blir stjålet.
Det er «se og bli sett» som gjelder i trafikken. Derfor gir økt synlighet, økt trygghet.
Statens vegvesens krav til hva alle sykler skal ha:
Hodelykt er ikke godkjent som sykkellykt, men øker både sikt og synlighet.
Blir du stoppet av politiet uten fastmonterte lykter, risikerer du et forelegg på 1150 kroner.
Kle deg i skrikende farger
I tillegg til at du må ha riktig lykter, er det lurt å bruke synlige, fluoriserende klær når du sykler. Spesielt hvis du sykler i trafikkerte områder med både harde og myke trafikanter.
– Har du på deg gul, oransje eller rosa hjelm, jakke, bukser og sko, vil du skille deg ut fra de naturlige fargene, arkitekturen og resten av miljøet du sykler i. Da blir du enklere sett og risikoen for ulykker vil minske, sier universitetslektor på NTNU, Kine Angelo.