Maxim
Studio

Maxim

Finn motivasjon til å trene


For de fleste av oss er motivasjon noe som kommer og går, særlig når det gjelder trening og kosthold. Det er også mange som kan slite med å finne motivasjonen etter ferier og i starten året. Her skal vi hjelpe deg med tips til hvordan du kan finne motivasjonen, og holde den oppe.


Motivasjon skaper handling

Ordet motivasjon kommer fra det latinske movere, som betyr ”skape bevegelse”. Det handler om drivkreftene bak handlingene våre, det som får oss til å gjøre det vi gjør. Alt det som ligger bak atferden vår er det som til sammen utgjør motivasjonen vår. Når det gjelder trening, virker det som om noen har lett for å finne fram til motivasjonen, mens andre konstant ser ut til å kjempe i motvind. Motivasjon går ofte hånd i hånd med indre styrke og balanse. Et balansert og lykkelig menneske med god selvinnsikt og selvkontroll har ofte større kapasitet til å beholde motivasjonen.


Disse tipsene kan hjelpe deg med å finne motivasjonen til å trene:

  1. Skaff deg en treningskamerat. Tren regelmessig med en eller flere, så blir det lett å peppe hverandre, og gjøre treningen til en fast rutine.
  2. Sett opp korte delmål underveis. Små milepæler gjør at du enkelt kan se utviklingskurven din. Dokumenter gjerne hvordan det går på sosiale medier eller for deg selv. Delt motivasjon er dobbel glede!
  3. Feire når du har nådd delmål underveis. Belønn deg selv med noe du liker, kanskje nye treningsklær? Belønningen skal gi ekstra motivasjon hver gang du overvinner en barriere. Og du, ikke glem å ha det gøy!



Derfor mister du av og til motivasjonen

Det er vanlig at man har sterk fremdrift, begynner å trene og jobber hardt i noen uker, for deretter å falle tilbake i gamle mønstre. Hvis du kjenner deg igjen i denne beskrivelsen, er du ikke alene.


Motivasjon er ferskvare, ikke minst når det gjelder trening. Vi havner alle i mentale dalbunner av og til. Ta tak i årsaken og gjør noe med det. Kanskje du trenger å endre noe, legge til eller fjerne noe? Ofte kan det være noe helt annet i livet som går ut over treningen.


Ofte kan det være at man innerst inne mangler tro på at det er mulig å oppnå det man vil. Vi spenner ofte bein for oss selv ved å strebe mot urimelige mål som vi egentlig ikke har tro på. Da blir det vanskelig å håndtere motgang og stress i livet, og motivasjonen forsvinner ofte som dugg for solen.


Slik motiverer du deg selv til å trene

Ikke fokuser bare på ytre mål. Sett av tid til mindfulness og mental trening for å finne indre styrke og bli mindre avhengig av faktorer som du ikke alltid har kontroll over, avslutter Sabina.


Utfordre deg selv til å prøve nye treningsformer og tren forskjellige steder. Hva med å prøve acroyoga, eller innendørsklatring? Test deg selv ved å åpne for nye opplevelser. Hvem vet, kanskje du finner masse ny motivasjon samtidig?


For å finne enda mer motivasjon, ta en titt på treningsapper som NTC, NRC og Bruce. Prøv også å se tilbake på øvelser eller timer som ga deg mye, og gjenta disse.


Hold motivasjonen gjennom året

Lag rutiner for deg selv og gå ut fra to til tre treninger i uken. Begynn på timer som motiverer deg ekstra, og la de skape grunnlaget for treningsrutinen din. Legg inn disse timene gjentakende hver uke. Det kan være løping tirsdager, torsdager og lørdager. Fyll på med andre treningsmetoder og –timer. Men husk å legge inn hele hviledager. Når kroppen får tid til å hente seg inn blir den sterkere, og motivasjonen øker.


Den langsiktige visjonen for treningen kan lett føles for stor og fjern. Del opp veien dit i flere mål og mindre delmål. Sett opp smarte mål som er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske, tidsbestemte og enkle. Legg merke til, og sett pris på, alle positive forandringer som treningen gir, selv om de er små. Fremgang gir mer fremgang. Gi deg selv anerkjennelse hver dag for fremskrittene du gjør, og vær overbærende når du mislykkes. Husk at det er helt naturlig å ta tre skritt frem og ett tilbake. Bytt perspektiv – slutt å fokusere på motgangen og begynn å definere deg selv ut fra fremskrittene i stedet!


Tilbake
Eksperttips
 
Yoga

Pilates- bra for både kropp og sjel

 
Studio
Sammenhengen mellom styrke og kondisjonstrening
 
Studio
Hjemmetrening med egen kroppsvekt
 
Friluft
Å pakke til fottur
 
Studio
«Foam roll»-øvelser