US Sports camp
Ballsport

US Sports camp

Fotballtips- kom i form og bli kampklar


Fotball krever en enorm mengde løping over en lang periode. Da er det ikke så rart at man kan oppleve at man fort blir sliten, får kramper eller blir dehydrert gjennom en kamp. Derfor er det like viktig å ha god utholdenhet som det er å ha god teknikk. Her en 3 tester du kan benytte deg av for å både teste og forbedre utholdenheten din. 


Husk å varm opp og og strekk ut før og etter disse testene, og alltid ha vann tilgjengelig!


1: Cooper testen

Cooper testen er har du kanskje vært innom før om du spiller fotball. Testen går ut på at du skal klare å løpe 3 km i løpet av 12 minutter. Denne testen er en god måte å teste utholdenheten din på og hvis du klarer å gjennomføre den er du godt rustet til å holde ut en hel fotballkamp. Gjennom testen vil du mest sannsynlig føle deg dehydrert, få kramper og oppleve det meste av ubehaget du og kan oppleve i under en fotballkamp.


2: Beep testen

Denne testen er både en fysisk og psykisk utfording. For å utføre testen trenger du en markert distanse på ca. 20 meter. Denne testen har ikke noe ende, for formålet er at du skal løpe til du ikke klarer lenger. Testen går ut på at du starter ved på den ene enden av "banen" og begynner å løpe når det piper. Da skal du klare å komme deg over til den andre siden før det piper igjen, og du må løpe over igjen. Slik fungerer testen, og pipene kommer hyppigere etterhvert, noe som krever at du må jevnt øke tempoet, helt til du ikke klarer mer eller er for sent ute. Denne testen er en god indikasjon på din mentale styrke i tillegg til utholdenheten din, da den viser hvor langt du klarer å pushe deg og holde ut.


3: 10/20s 

Denne testen varer kun i 10 minutter. Den går ut på at du skal løpe frem og tilbake på banen 10 ganger. Husk å ha en klokke eller timer på deg slik at du passer på tiden. Tiden starter når du begynner å løpe første runde. Da har du 20 sekunder på å komme deg over fra den ene siden av banen til den andre. Når du har klart det har du 40 sekunder på å komme deg tilbake der du startet, for å så gjøre det samme en gang til. Dette skal du altså da gjøre 10 ganger. Testen er forholdsvis kort og høres kanskje ikke så ille ut, men etter 5-6 ganger begynner du å kjenne det ganske godt. Her blir det da viktig å holde motet oppe og pushe seg gjennom det. Dette er en øvelse/test som er fin å gjøre sammen med noen andre. På den måten kan man motivere hverandre og pushe hverandre til å gjennomføre. 


Tilbake
Eksperttips
 
Yoga

Pilates- bra for både kropp og sjel

 
Studio
Sammenhengen mellom styrke og kondisjonstrening
 
Studio
Hjemmetrening med egen kroppsvekt
 
Friluft
Å pakke til fottur
 
Studio
«Foam roll»-øvelser