Foto: Runkeeper
Studio

Foto: Runkeeper

Hvordan få mest mulig ut av en økt på tredemølla

Enkle grep for å få mest mulig ut av en økt på tredemølla


For mange kan en økt på tredemølla høres tungt ut sett i kontrast med en løpetur ute. Men det kan være svært god trening når løpeforholdene ute ikke er helt optimale. Her kommer noen tips og triks på hvordan du kan få mest mulig ut av økten. 


1. Sett tredemøllen på stigning 1

Når du løper ute kommer det naturlig motstand fra både vind og underlag. Denne motstanden er ikke tilstede når du løper på tredemølle, og du bruker derfor mindre energi. Ved å sette møllen på stigning 1 kan du likevel få denne motstanden du ellers ville hatt og det vil bli brukt tilnærmet likt med energi som hvis du løper ute på flat bakke. Sett gjerne stigningen på høyere om du ønsker mer motstand eller motbakke. 


2. Tren i oppoverbakke

Bor du et sted det ikke finnes så mange bakker og høyder å trene i, vil trening på møtte være et fint alternativ til bakketrening. Du kan løpe intervaller på ca. 2-3 stigning med høy intesitet og korte runder om gangen. Da vil du oppleve at intervallene og variasjonen vil få tiden til å gå fortere samtidig som du får deg en ordentlig treningsøkt. 


3. Øk farten jevnlig

Å jevnlig øke farten kan være en fin måte å få mye ut av økten uten å slite deg helt ut med en gang. Start på et tempo som passer deg og dagsformen din, så kan du øke farten jevnlig etter et vist antall meter/kilometer du har løpt. Å øke farten gjør også at du får en variert økt, noe som kan gjøre at det føles som at tiden går fortere. 


4. Se deg selv i speilet hvis det er mulig

For best mulig teknikk og posisjonering vil det hjelpe mye å se seg selv i speilet. Det kan gi deg mulighet til å forbedre og tenke over hvordan du løper, noe som igjen kan hjelpe deg mye i senere tid både til løping utendørs og innendørs. Å følge med på egen løping gir deg et godt overblikk over hva du gjør bra og hva du kan endre på og forbedre. 


Neste gang du løper på en tredemølle, eller været er for dårlig til å løpe ut, prøv disse triksene og kanskje har du funnet ny motivasjon til å løpe inne.

Tilbake
Eksperttips
 
Yoga

Pilates- bra for både kropp og sjel

 
Studio
Sammenhengen mellom styrke og kondisjonstrening
 
Studio
Hjemmetrening med egen kroppsvekt
 
Friluft
Å pakke til fottur
 
Studio
«Foam roll»-øvelser