ussportscamps
Ballsport

ussportscamps

Hvordan forbedre vertikalt hopp i volleyball

Det å hoppe er en viktig del av volleyball. For noen kommer det naturlig, men for andre krever det trening. Her er noen tips til hvordan du kan forbedre ditt vertikale hopp.  


Finn utgangspunktet ditt

Stå ved siden av en vegg og ha en post-it lapp i hånda. Hopp så høyt du klarer og plasser lappen dit du rekker. Mål hvor langt du rekker og gjør en slik test ca. hver 2 uke for å logge prosessen.

 

Lær deg å bruke eksplosiviteten din

Begynn å bygge muskelminne med spenstøvelser som grunnlag. En bra øvelse å begynne med er å stå på en benk med en fot og hoppe ned fra benken og lande på føttene. Når du lander skal du ned i en knebøy posisjon og prøve å reversere retningen oppover i et hopp. Denne øvelsen vil lære deg bruke momentumet fra benken til bakken for å gjøre hoppet ditt enda høyere.

 

Tren beina

Styrketrening slik som beinpress, knebøy, utfall og markløft er supre for å bygge opp beinmuskulaturen. Gjerne bruk vekter som gjør at du kun klarer å ta mellom 5-10 repetisjoner.

 

Hoppetau

Hoppetau høres kanskje for enkelt ut, men det er faktisk veldig effektivt. Det er en super øvelse for både kondisjon og leggene. Legg hoppetau til din daglige trening og se kjappe resultater.

 

Bonus tips: Noe av det beste du kan gjøre for å forbedre vertikale hopp er å tøye ofte. Tradisjonelle tøyeøvelser slik som sommerfugl, knekk osv. er supre. «Foam roll» eller «pressure ball» brukes på spesifikke kroppsdeler som er litt stive.

Tilbake
Eksperttips
 
Yoga

Pilates- bra for både kropp og sjel

 
Studio
Sammenhengen mellom styrke og kondisjonstrening
 
Studio
Hjemmetrening med egen kroppsvekt
 
Friluft
Å pakke til fottur
 
Studio
«Foam roll»-øvelser