ASICS
Løp

ASICS

HVORDAN MOTIVERE SEG GJENNOM VINTEREN?


Vinteren er en periode hvor mange sliter med motivasjonen når det kommer til trening. Det er kaldt, ofte surt vær (spesielt på Vestlandet) og lite dagslys. Enten det er å komme seg på treningsstudio eller ta seg en joggetur utendørs, kan det være både tungt og ekstra energikrevende. Hvordan klarer jeg å holde motivasjonen oppe gjennom vinteren?


Det finnes mange faktorer som motiverer meg til å trene gjennom vinteren. Kommer ikke til å ramse opp alle, men velger heller å plukke ut noen jeg (kanskje) synes er ekstra viktig.


Klare mål / ambisjoner – Høsten / Vinteren i år, som i fjor har vært preget av skader. Mye tid er brukt på alternativ trening, noe som har preget motivasjonen. Da synes jeg det er ekstra viktig å ha satt seg klare mål som en ønsker å oppnå. Dette hjelper meg med å motivere meg til å trene til tross for ulike hindre jeg måtte møte på veien.


Tredemølle – Det å ha tredemølle hjemme er en ressurs jeg har dratt god nytte av, spesielt på dager hvor gjerne været eller energinivået ikke har vært på topp. Alle har tunge dager, og det å da ha en tredemølle lett tilgjengelig, er noe som har gitt en ekstra «boost» på motivasjonen. Det trenger ikke kun å være på dager hvor energinivået er lavt, men også på normale dager hvor det f.eks. er mye vind er tredemøllen noe jeg drar god nytte av.


Støttespillere – Som en aktiv utøver med høye ambisjoner er støttespillere en viktig faktor når det kommer til motivasjonen. Det å ha gode personer (familie, kjæreste, venner, etc.) rundt seg er noe som er med på å trigge motivasjonen. Personer som stiller opp, kommer med positive tilbakemeldinger og setter pris på all den treningen en legger ned, er noe jeg absolutt verdsetter. Dette gir en økt (indre) motivasjonen til å jobbe enda hardere for å bli enda bedre, hver dag.


Søvn & riktig næring – Søvn er avgjørende når det kommer til motivasjonen. Det å være opplagt og klar for en ny dag er mer motiverende når det kommer til trening. Får en ikke nok søvn vil det være vanskelig å opprettholde gode treningsperioder. Riktig næring er også en viktig faktor, og på lik linje med søvn er disse to avgjørende faktorer for at kroppen skal få restituert seg og bygget seg opp igjen fra treningsøkt til treningsøkt. Det er lite motiverende å trene med stive / tunge bein, som kunne vært unngått på grunn av lite søvn / næring. Her anbefales å opprettholde en god døgnrytme og spise godt med næringsrik mat.


Trivsel – Det å ha det gøy og trives med det en gjør er en viktig faktor når det kommer til motivasjon. Kanskje den aller viktigste faktoren i lengden. Det er vanskelig å opprettholde motivasjonen, om en driver med noe en ikke trives med. Mine anbefalinger er her å finne noe en trives med, putt gjerne musikk på ørene hvis det øker motivasjonen og / eller finn en venn / venninne å trene sammen med.

Tilbake
Eksperttips
 
Løp

5 tips til utendørs intervalltrening

 
Løp
8 nyttige tips for deg som vil begynne å løpe
 
Studio
Styrketrening du kan gjøre hjemme
 
Løp
Styrketrening for løpere
 
God smak, god energi