Foto: Adidas
Studio

Foto: Adidas

Nøkkelen til å holde motivasjonen oppe

Enkle råd om hvordan du kan omstille tankesettet ditt for å ikke miste treningsmotivasjon 


Det sies ofte at suksess starter i hodet ditt, uansett om det er på jobb, på trening eller på det personlige plan. Derfor er det viktig å tenke på mer enn bare diett og trening hvis du har et mål du ønsker å oppnå. Tankesettet ditt og instillingen din spiller faktisk også en stor rolle. Mange av oss har tendenser til gi opp og miste motivasjonen når det kommer til trening og fysisk aktivitet. Nå skal vi gå gjennom noen enkle råd om hvordan du kan omstille tankesettet ditt og instillingen din, slik at du klarer å holde motivasjonen oppe for å nå målene dine. 


LÅST TANKESETT VS. ET "VOKSENDE" TANKESETT.


Et kjent problem som ofte er grunnlaget til manglende motivasjon, er at man har et såkalt "låst" tankesett. Det innebærer at du setter begrensinger for deg selv allerede før du har rukket å prøve, fordi du enten sammenligner deg med andre idealer, eller tenker at kroppen din setter begrensninger for hva du kan få til. Dette kan være at du tenker du er for svak, for liten, for stor eller for redd. Et slikt tankesett gjør det vanskelig, kanskje også umulig for noen å finne motivasjon til å trene. Dette kan endres gjennom å omstille tankesettet ditt til det vi kan kalle et "voksende" tankesett. Viktige faktorer innenfor et "voksende" tankesett er at du unngår å se på alle andre som konkurrenter, tror på at talent er noe som kan utvikles, lærer av dine feil og ikke minst at du setter begrensinger for hva du selv kan få til. Det er selvfølgelig ikke slik at man kan omstille hjernen sin på en dag, men her kommer noen enkle råd som kanskje kan hjelpe deg i prossessen med å endre tankesettet ditt slik at du opplever at du klarer å holde på motivasjon til å trene. 


1. REDEFINER SUKSESS

Å være suksessfull handler ikke om å løpe lengst, løfte tyngst eller være beste spiller på banen. Suksess handler kanskje mest om veien til å nå målet ditt. Om målet ditt er å klare å løpe 3 km, 5 km eller 20 km, så burde du feire at du har klart å forbedre i henhold til dine egne forutsetninger og ikke hva samfunnet eller treningsmiljøet ser på som et mål. Sett mål utifra dine egne forutsetninger og vær stolt av det du får til. Et tips til hvordan man kan få hjelp til å sette og nå målene sine er å bruke en treningsapp eller lignende. 


2. LÆR FRA MOTSTAND OG TILBAKESLAG

Opplever du at du har trent mye, men likevel ikke klarer å prestere slik du hadde ønsket? De fleste opplever slike tilbakeslag. Da er det viktig at vi skrur om tankesettet vårt og lærer fra disse opplevelsene istedenfor å bli demotivert og skuffet. Kanskje du satt deg et for høyt mål på for kort tid? Tenk på hvordan du kan omjustere treningsrutinen din og pass på å ikke gi opp. Livet hadde vært ganske så kjedelig om alt ble servert på sølvfat.

3. PRØV UT NYE TING OG AKSPETER UTFORDINGER 

Tør å gjøre noe som er utenfor komfortsonen din. Er det mange ting du har hatt lyst til å prøve men aldri turt eller giddet fordi du igjen har satt begrensinger for hva du tror du kan få til? Da er tiden inne for å prøve disse tingene. Bli med på ting du vanligvis ikke ville gjort, aksepter den invitasjonen til noe du egentlig er litt redd for og kanskje du finner en helt ny måte å trene på som passer deg. Det er viktig å huske på at ikke all trening passer for alle og det er viktig å finne ut en rutine og aktivitet som passer deg. Kanskje du ikke finner motivasjon fordi du ikke vet hva slags type trening du syntes er gøy? For at du skal finne den, er det viktig å slutte med unnskyldninger og komme seg ut av komfortsonen. 

4. FINN ROLLEMODELLER OG AKSEPTER TILBAKEMELDING 


Mange kan oppleve å bli usikker og demotivert av andre sin suksess. Istedenfor å la dette være et faktor som demotivererer deg, la deg inspirere! Spør mennesker du ser opp til om tips og tilbakemelding. Mange syntes det er vanskelig å ta til seg tilbakemelding og tips fra andre, men om du klarer å ta det til deg kan det være gull verdt på veien mot å nå målet ditt, i tillegg til at det er en god inspirasjonskilde til å holde motivasjonen oppe. For selvom det ofte ikke virker sånn, så ligger det uendelig med treningstimer og motstand også for sportsutøvere og treningsprofiler. 


Tilbake
Eksperttips
 
Yoga

Pilates- bra for både kropp og sjel

 
Studio
Sammenhengen mellom styrke og kondisjonstrening
 
Studio
Hjemmetrening med egen kroppsvekt
 
Friluft
Å pakke til fottur
 
Studio
«Foam roll»-øvelser