Sykkel

Se og bli sett

Kle deg riktig, vær oppmerksom og vis deg frem i trafikken. Da blir du en tryggere syklist.


Fatale veikryss

43 syklister omkom i høyresvingulykker med lastebiler i Danmark i perioden 2006-2015, ifølge en undersøkelse fra Det danske vejdirektoratet. En syklist og en lastebil har kjørt i samme retning og ulykken har skjedd når en av dem har svingt til høyre. De fleste ulykkene skjedde på tørt føre og i dagslys i områder hvor tettheten av både biler og syklister er stor.


– Vi har ikke noe tall på høyreulykker i Norge, men syklister burde ta høyde for at biler skal svinge til høyre i et kryss, selv om de ikke bruker blinklys, sier Morgan Anderson, generalsekretær i Syklistenes landsforening.


Anderson anbefaler syklistene å legge seg utenfor sykkelfeltene i slike situasjoner. For å gjøre seg ekstra synlig.


– Skal man rett frem i et kryss som også lar bilister svinge til høyre, kan det være lurt å plassere seg mot midten eller til venstre i veibanen, eventuelt foran bilkøen, sier Anderson.

Passivt er bra

Noe av det morsomste med å sykle på landevei, er den høye farten, men når du nærmer deg områder med andre trafikanter burde du passe på at farten ikke er for stor. 42 prosent av dødsulykkene på sykkel i Norge skjer i veikryss. I 39 prosent av ulykkene er det en personbil involvert og i 63 prosent av tilfellene er sikten så god at syklistene er godt synlig.


– Både syklister og bilister har skyld i ulykkene vi har registrert, men det som går igjen er at bilene som er involvert i ulykker ofte holder høy fart når det smeller. Bilene, og spesielt større biler, har store blindsoner, og blindsonene er bilistenes ansvar. Syklister gjør det likevel lurt i å legge inn en sikkerhetsmargin og ikke regne med å bli sett av bilisten, sier Anderson.


Men det er ikke alltid bilisten sin skyld.


– Alle parter vil tjene på å være litt passive i trafikken. Ikke ta da det for gitt at du blir sett og legg inn litt ekstra margin, også på steder hvor det ikke er biler.


Sykkel er en herlig sport, men tallene på antall drepte og skadde syklister i Norge er trist lesing. Hvert år mister i snitt ti personer livet på sykkel, 65 blir alvorlig skadd. Barn er overrepresentert i statistikken og seks av de drepte er under 16 år mens 41 barn skader seg alvorlig på sykkel, ifølge Statistisk sentralbyrå.


Ved bruk av riktig klær og tilleggsutstyr blir du en mer synlig, og tryggere syklist.


Ikke prøv å blend inn

– Mange syklister velger i dag gult. Det er bra når det er mørkt, sier Kine Angelo, universitetslektor på NTNU.


– Vi er ikke vant til at folk kler seg i sterke farger i Norge. Når det kommer en person i gule klær vil hun umiddelbart assosieres som syklist, sier Angelo, som blant annet jobber med fargenes interaksjon og fargeregistrering. Hennes anbefaling er enkel hvis du ønsker å bli sett i trafikken: Tenk kontrast.


– Øyet trekkes mot kontraster. Ønsker jeg å skape et fokusområde på et arkitektonisk bygg skaper jeg en kontrast i form av farge eller lys.


Hvilke farger du burde kle deg i er skiftende, avhengig av lys og omgivelser.


– Gule klær er det lyseste du kan ha på deg hele året. Gult er mer synlig enn andre farger når det er mørkt, men mister mye av effekten når det er lyst. I naturen skiller heller ikke gult seg tydelig fra de andre fargene og da kan det være lurt med blå klær. Blått vil alltid være en kontrastfarge, men igjen, ikke like lett å se når det blir mørkt, sier Angelo.


Er du en av dem som kler deg i svart, men ikke vil bli en del av ulykkesstatistikken, har lektoren en oppfordring.


– Tenk kontekstuelt, og tenk farger. Hele året!


Blinkende lys er best på dagtid

Når det ble påbudt med kjørelys på dagtid, sank ulykkene med 25 prosent for biler og 13 prosent for motorsykler. Forskning viser at blinkende lys er den mest effektive måten for en syklist å bli sett.


Kategorisjef for sykkel i Intersport, Morten Karlsen, støtter Angelos uttalelse om at kontrastfarger og blinkende lys er bra for å fange andre trafikanters oppmerksomhet.


– På grunn av større fokus på synlighet og sikkerhet i trafikken kommer det fortløpende nye typer lykter med stadig sterkere lys. De nye sykkellyktene er så sterke at de kan ses på dagtid og kalles derfor daytime-lykter. Batterigjerrige lykter med sterkt lys er noe produsentene har jobbet med lenge, og nå er det flere alternativer på markedet, sier Karlsen.


Karlsen anbefaler også å bytte ut noen av de svarte sykkelklærne med mer synlige farger.


­­– Intersport fører jakker og bukser i gul, blå, rød og oransje. Kombinerer du forskjellige farger på jakke og bukse vil du være mer synlig når lysforholdene er skiftende.

Fatale veikryss

43 syklister omkom i høyresvingulykker med lastebiler i Danmark i perioden 2006-2015, ifølge en undersøkelse fra Det danske vejdirektoratet. En syklist og en lastebil har kjørt i samme retning og ulykken har skjedd når en av dem har svingt til høyre. De fleste ulykkene skjedde på tørt føre og i dagslys i områder hvor tettheten av både biler og syklister er stor.


– Vi har ikke noe tall på høyreulykker i Norge, men syklister burde ta høyde for at biler skal svinge til høyre i et kryss, selv om de ikke bruker blinklys, sier Morgan Anderson, generalsekretær i Syklistenes landsforening.


Anderson anbefaler syklistene å legge seg utenfor sykkelfeltene i slike situasjoner. For å gjøre seg ekstra synlig.


– Skal man rett frem i et kryss som også lar bilister svinge til høyre, kan det være lurt å plassere seg mot midten eller til venstre i veibanen, eventuelt foran bilkøen, sier Anderson.

 

Passivt er bra

Noe av det morsomste med å sykle på landevei, er den høye farten, men når du nærmer deg områder med andre trafikanter burde du passe på at farten ikke er for stor. 42 prosent av dødsulykkene på sykkel i Norge skjer i veikryss. I 39 prosent av ulykkene er det en personbil involvert og i 63 prosent av tilfellene er sikten så god at syklistene er godt synlig.


– Både syklister og bilister har skyld i ulykkene vi har registrert, men det som går igjen er at bilene som er involvert i ulykker ofte holder høy fart når det smeller. Bilene, og spesielt større biler, har store blindsoner, og blindsonene er bilistenes ansvar. Syklister gjør det likevel lurt i å legge inn en sikkerhetsmargin og ikke regne med å bli sett av bilisten, sier Anderson.


Men det er ikke alltid bilisten sin skyld.


– Alle parter vil tjene på å være litt passive i trafikken. Ikke ta da det for gitt at du blir sett og legg inn litt ekstra margin, også på steder hvor det ikke er biler.

Tilbake
Eksperttips
 
Langrenn

Velg riktig langrennski

 
Topptur
Vit hva du skal se etter
 
Topptur
Slik fungerer skredsøkeren
 
Langrenn
Smøre ski - så enkelt gjør du det
 
Topptur
Dette bør du ha i topptursekken