Maxim
Ballsport

Maxim

Slik trener sandvolleyjentene


Sandvolleyballspillere er kjent for å være spreke. Landslagsspillerne Vilde, Ingrid og Tarina gir deg hemmeligheten bak treningen.


Landslagsspillerne Vilde Solvoll, Ingrid Lunde og Tarina Gilen trener for å bli best mulig på sandvolleyballbanen. En god bivirkning er at jentene får en sunn og flott kropp.


Spensttrening

For det første må du være veldig allsidig, du må hoppe høyt i sanda, og bevege deg kjapt over lengre tid, det skal kjennes på kroppen, ifølge landslagsspiller Solvoll.


Jentene har mye fokus på bein og spensttrening. I starten av sesongen blir det mye rehabilitering med slyngetrening, i tillegg til styrke. Mens de mot slutten jobber mer eksplosivt.


Styrkeøvelser

Sandvolleyballspillere trener som regel også de store muskelgruppene som sete og lårmuskulaturen.


Mange av bevegelsene i sandvolleyball foregår i ytterposisjoner hvor stabilitet og kjernemuskulatur er viktig. Jentene mener det er sanda som hjelper dem med å forme kroppen.


Jentene trener flere timer i sanda, og det er tyngre enn å løpe opp en bakke. Når de ikke trener i sanden, tar de seg som regel en tung styrkeøkt. Styrketreningen gjør de for å være mest mulig forberedt på hard trening og gjentatte øvelser i sanden, samt for å forebygge skader.


Vilde Solvoll sier det har gått mest i knebøy, utfall og masse rehabiliteringslignende øvelser. Hun trener også mye mage, skuldre, rygg og redcore for å forebygge skader og for å tåle støt.


Jentenes favorittøvelser er knebøy, frivenning, trening av skuldre, benpress, utfall, mage, rygg og push ups.

Tilbake
Eksperttips
 
Langrenn

Velg riktig langrennski

 
Topptur
Vit hva du skal se etter
 
Topptur
Slik fungerer skredsøkeren
 
Langrenn
Smøre ski - så enkelt gjør du det
 
Topptur
Dette bør du ha i topptursekken