Maxim
Friluft

Maxim

Telemarkski teknikktrening


Telemarkski teknikktrening med Trym


Er du en av dem som fortsatt sverger til det gode, gamle telemarkutstyret? Eller er du kanskje litt nysgjerrig på å teste telemarkski for første gang, men du kjenner ingen som kan lære deg teknikken? Da er du kommet til riktig sted! Her finner du enkle tips som kan gi deg en morsommere dag i bakken med briefing av god svingteknikk.


Sammen med Trym Løken har vi satt sammen noen tips til deg som ønsker å bli bedre på telemarkski, med fokus på svingteknikk.


Svingteknikk på telemarkski

De fleste er kanskje kjent med at man bøyer det ene kneet og svinger. Det er jo telemark! Et tips fra Trym til nybegynnere: For å svinge til høyre, ha det høyre benet bak – og omvendt for venstresving.


Tenk at du flytter det ene beinet bakover, innerskien, da vil det fremre bøye seg automatisk, ytterski, og du vil naturlig kunne svinge i denne posisjonen. Skyver du det fremre beinet, ytterskien, frem er det lett å komme ut av balanse.


Et annet tips fra Trym er å flytte nesetippen og begge armene så de peker over det fremste beinet, altså nedover bakken når du kjører. Dette vil nesten automatisk føre til at du får en tryggere og bedre posisjon over telemarkskiene.


Øvelse for deg som aldri har prøvd telemarkski

Du stiller deg opp i telemarkposisjon på skrått i bakken hvor du står trygt og godt over skiene dine, da har du funnet riktig posisjon når du skal kjøre nedover.


Neste steg er å slippe deg sakte på skrått over bakken, og litt nedover, samtidig som du beholder denne posisjonen. Når du kommer over til andre enden av bakken stopper du. Deretter repeterer du dette til du føler du mestrer å stå trygt og stabilt i posisjon hele veien over.


Neste steg blir nå å prøve å sy disse svingene sammen. Ved å trekke frem det indre beinet, det benet som har vært bøyd, når du nærmer deg enden på bakken, sette en plogsving og snu deg over så tuppene peker i andre retning igjen. Deretter går du igjen ned i telemarkposisjon og står der til du når enden av bakken igjen. Repeter dette til du føler du mestrer det med god kontroll.


TIPS: Hold farten nede så du hele tiden har kontroll over skiene.


Øvelse gjør mester

Trym ser ofte at mange bruker for mye krefter på å bøye beinet på innerskien. Dette resulterer ofte i at man kan miste trykket/tyngden på ytterskien, det fremste beinet, og er det en ting man ikke vil så er det nettopp dette. Det fremste beinet er nemlig din aller beste venn, enten du kjører alpint eller telemarkski.


Desto mer man leker seg på ski, jo bedre blir man, så for å mestre telemarkski må man sanke timer i bakken. Ta noen piruetter, kjør baklengs, lek deg frem ved å flytte tyngdepunktet overdrevent frem og tilbake, se hva som skjer i de ulike forholdene du kjører i. skal man kjøre pudder i fjellet, kan det lønne seg å flytte tyngdepunktet bakover.


Har du testet dette i en preparert bakke tidligere, vil det føles helt naturlig ut. Møter du på litt røffe og isete forhold, er du avhengig av tyngden på ytterskien og en mer fremoverlent posisjon.


Binding- og utstyrstips

Still bindingene dine litt løsere om du føler det er tungt å bøye kneet uten å miste trykket på det fremre benet, ikke kjøp de bredeste skiene om du primært skal kjøre i preparerte løyper. Har du helt nytt utstyr, ikke bli fortvila om støvler og binding kjennes alt for stivt ut i starten, det tar tid før plastikken i støvlene og fjærene i bindingen blir kjørt inn. Skal du gjøre det lille ekstra for å speede opp fremgangen og skigleden kan Trym anbefale å ta en tur innom Putte i Skibua på Hafjell. Det han ikke kan om alpinstøvler og telemarkstøvler er ikke verdt å vite. Uansett kuler på føttene, vonde ankler eller noe annet som skulle plage deg, det fikser Putte.

Tilbake
Eksperttips
 
Løp

5 tips til utendørs intervalltrening

 
Løp
8 nyttige tips for deg som vil begynne å løpe
 
Studio
Styrketrening du kan gjøre hjemme
 
Løp
Styrketrening for løpere
 
God smak, god energi